Capacismul / Gamacismul .
Defectele lui < h >
Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
- Exercitii de respiratie concomitente cu gimnastica generala, cu accent pe expir oral.
- Exercitii de gimnastica a limbii si a maxilarelor
- Partea posterioara a limbii se ridica in sus spre palatal moale, varful limbii sprijinindu-se pe alveolele incisivilor inferiori; se executa astfel miscari de ridicare si de coborare a limbii, maxilarele fiind larg deschise;
- Aceeasi miscare cu maxilarele inchise;
- Se incearca expiratia pe nas cu gura larg deschisa, partea dorsala a limbii realizand ocluzia orala;
- Daca miscarea de ridicare a limbii nu reuseste cu procedeele de mai sus, atunci radacina limbii se impinge in sus cu degetele in regiunea osului sublingual; sau se suge o bomboana asezata pe partea dorsala a limbii;
- Cu varful limbii sprijinit puternic pe alveolele incisivilor inferiori se executa o miscare puternica de impingere a partii dorsale in afara gurii, aceasta fiind larg deschisa;
- Aceeasi miscare, dar dintii superiori ,,razuiesc,, partea dorsala a limbii.
Educarea auzului fonematic si a sistemului tactil:
- Se deosebesc acustic sunetele izozonale <<k, g, h>>.
- Se deosebesc acustic fonemele ”k,g,” de “t,d” si “p,b”.
- Se face analiza fonematica a cuvintelor care contin sunetele de corectat, ajungandu-se pana la sunet in cazul lui k si h, si pana a silaba in cazul lui g.
- Suflul puternic a lui k,g, poate impinge obiecte usoare, asezate pe dosul palmei.
Procedee speciale folosite in functie de capacitatea intelectuala a logopatului :
- Se aseaza o spatula lata sau degetul aratator pe limba sau in interiorul gurii, pe o distanta de 10-12mm (la scolarii mari), si se cere logopatului sa pronunte i sau d. Iese k, g.
- Se pune o bomboana pe varful limbii si se cere pronuntia lui i,d; iese k.
- Pentru obtinerea lui h,se executa suflul suspinului, a gajaielii,se exprima puternic, cu zgomot.