Dislalia vocalelor.
Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
Exercitii de respiratie concomitente cu cele de gimnastica generala, acordandu-se importanta inspiratiei pe nas, pe gura, lenta, rapida si expiratiei pe gura, lenta si foarte lenta cu diferite deschideri de maxilare.
Exercitii de gimnastica a maxilarelor , limbii, uvulei, buzelor:
- Inchiderea, deschiderea de diferite grade a maxilarelor;
- Deplasarea laterala a maxilarului inferior;
- Ridicarea partii medio-dorsale a limbii catre medio-palat;
- Tuguierea si intinderea buzelor;
- Se executa miscari de inghitire, de tuse, de vomosmente;
- Se sufla si se deplaseaza diferite obiecte de pe masa de pe mana etc.
Dezvoltarea auzului fonematic:
- Ø Recunoasterea si reproducerea timbrului vocalic, de la diferite distante si diferite intensitati.]
- Ø Analiza fonetica a cuvintelor pana la vocala;
- Ø Recunoasterea vocalelor numai dupa pozitia buzelor;
- Ø Recunosterea vocalelor numai dupa auz.
Exercitii speciale pentru corectarea vocalelor:
Daca vocalele sunt nazalizate:
- Se astupa narile prin tinerea nasului cu degetele, in timpul emisiei vocalelor;
- Se pronunta vocalele cu voce puternica, si soptita alternative;
- Se pronunta vocalele pe rand, precedate de h(ha, ho etc.), apoi h se elimina;
- Se pronunta r sau v si se continua cu o vocala
- Se pronunta apa, primul a cu voce normala, p puternic si al doilea a strigat (sunet inalt). La fel pentru aba;
- Se pronunta strigat aa,uu, ooouuu etc.;
- Se pronunta vocalele cu capul aplecat pe spate( fie in pozitie sezand pe scaun, culcat pe canapea);
- Se apasa limba cu un apasator de limba si se pronunta a,o etc.;
- Se ia in gura un tub de sticla cu diametru de cca. 6mm, tubul fiind introdus cu un capat intr-un vas cu apa si se pronunta momomo… La o se ridica basicute in apa la m, nu;
- Ordinea de corectare a vocalelor: a,o u, e,i,a,a si apoi se trace la diftongi, triftongi;
- Dupa insusirea vocalelor separate, se trece la vorbirea ritmica(poezii), cu voce tare si inceata, citire sacadata (cu pauza intre silabe), citire-povestire, cu articulare a vocalelor exagerate, citire cu intensitate si apoi cu descrestere a intensitatii vocii pe diferite fragmente lingvistice (silabe, cuvinte, propozitii), citire-povestire in soapta (cu articulare foarte clara),citire-povestire cu voce normala.