The mobile design is not yet defined. Check the desktop version!
Un pas in dezvoltarea gandirii se realizeaza atunci cand copilul incepe sa vorbeasca.Pentru inceput copilul incepe sa vorbeasca imitand,fara a putea intelege direct continutul de idei transmise prin intermediul cuvintelor si sunetelor.Vorbirea si reflectia se separa incetul cu incetul una de cealalta.Daca pentru inceput copilului i se pare ca marul rosu din fructiera seamana cu cel sin setul se joaca si incearca sa muste din el,deodata se opreste ,deoarece pare necomestibil si constata: ”acesta nu se papa”. Numirea si diferentierea pornesc de la perceptie,de la viata insasi. Este posibil ca déjà copilul sa caute cuvantul potrivit,desi nu poate denumi inca.Intregul mediu din jurul copilului incepe sa vorbeasca:usa scartaie, apa bolboroseste in canalul de scurgere si dispare,toate par a trai in felul lor. Fantezia copiilor persista si in anii urmatori:in intuneric dulapul se misca ametitor,fructele par a zambii,bucata de paine seamana cu un avion dupa ce a muscat din ea. Cuvintele pot chiar vrajii:daca copilul vrea sa prelungeasca momentul jocului inainte de culcare e suficient sa le soptim:hai sa vedem ce face ursuletul tau:doarme?si déjà copilul inaintea nostra fuge printre mobilier spre camera unde il asteapta ursuletul.
Caracteristic pentru activitatea gandirii este capacitatea copilului de a si aminti.In primii ani din viata,copilul se percepe ca facand parte din ambiata:isi spune “Ana” asa cum ii spun si cei din familie.Daca copilul din intamplare s-a lovit de coltul mesei el simte durerea. Daca copilul este dus in alta camera unde masa a disparut si plansul la fel:dispare.Daca apare in camera unde exista masa cu pricina el poate plange inainte sa repete experienta dureroasa.Amintirea este inca legata de perceptia senzoriala a obiectelor,deoarece gandirea nu este inca constienta ea ia parte la fiecare perceptie senzoriala.
Daca la inceput copilul imita cuvinte,incepe déjà sa completeze afirmatii ex:Matei vrea sa ia cutia de pe masa,iar mama il averizeaza ca ii este de folos tatalui.Atunci Matei completeaza:eu,ducem tata! Aceasta prima traire a Eului indica momentul in care copilul incepe sa faca diferenta intre sine si ambianta. Intrebarea de ce? caracteristica varstei completeaza acest proces. In cele din urma apare capacitatea de a intelege in mod direct:copilul nu se mai numeste cum il numesc altii,ci concepe Eul.
Limbajul copiilor mici,adica propozitiile pronuntate fara o anumita ordine,se transforma o data cu rostirea primului Eu. Invata repede si gramatica atat de importanta limbajului.Capacitatea stabilirii conexiunii intre gandire creste din ce in ce.Gandirea copilului este mult mai “vie”decat a adultului,plina de imaginatie si de fantezii.Ea poate fii stimulata prin povestirea basmelor. Binele este descoperit in lupta cu raul,imaginile basmelor vorbesc de la sine nu au nevoie de nici o explicatie si lucreaza in sufletul copiilor. Copiii mici iau lupta cu zmeul ca o proba ce trebuie trecuta, ei sunt lipsiti de prejudecati, de aceea atunci cand ele sunt povestite linistit teama nu apare. Recomandam acele basme in care Binele invinge Raul.