The mobile design is not yet defined. Check the desktop version!

Predispozitie la dislexie.

La  nivelul  miscarilor semnele care pot arata o predispozitie spre dislexie sunt:

–          durata scurta a perioadei premergatoare;

–          in comparatie cu alti copii a inceput sa mearg tarziu;

–          miscarile sunt neorganizate, necoordonate, nesigure, nu sunt armonice;

–          are o postura incordata, este nesigur pe scari si la sarituri, se impiedica usor, cade sau rastoarna usor obiectele;

–          nu reuseste sa se imbrace sau sa se dezbrace singur;

–          un alt semn inregistrat este hiperactivitatea: se misca mult si repede incat este greu de urmarit;

–          se plictiseste repede de o activitate, nu are rabdare sa se joace o perioada mai mare de timp cu o singura jucarie, este intr-o permanenta miscare,este impulsiv;

–          in unele cazuri tulburarile de invatare pot aparea impreuna cu hiperactivitatea;

–          miscarile cu o directie prestabilita sunt inexacte;

–          nedezvoltarea si nesiguranta  miscarilor fine ale mainii, de exemplu  ii este greu sa taie painea sau sa indoaie o hartie;LOGOPEDIE BUCURESTI

–          manuirea greoaie a tacamurilor , a foarfecii sau isi lega cu greu sireturile;

–          nu reuseste sa-si miste degetele separat

–          nu isi poate mentine echilibrul, este nesigur, si lipsit de curaj pe tobogan;

–          mersul pe bicicleta il invata foarte greu sau deloc, la fel si mersul pe role sau inotul;

–          pozitia creionului este gresita, mana este incordata iar scrisul este prea apasat sau prea slab;

–          atunci cand scrie face multe greseli si este nevoit sa corecteze sau sa stearga foarte des;

–          nu ii place sa coloreze, sa deseneze sau sa picteze, iar in cazul in care coloreaza depaseste marginile desenului;

Fiecare copil are un ritm propriu in dezvoltarea miscarilor fine, insa perioada definitorie este in jurul varstei de 6 ani.

In cele mai multe cazuri manuirea corecta a creionului sau stiloului se face dupa primul an de scoala.

Semnele observabile in schema corporala si orientarea spatiala la copiii predispusi la dislexie si la cei dislexici sunt:

– nedezvoltarea lateralitatii, dominanta de lateralitate slaba: nu este clar daca sunt stangaci sau dreptaci.

Se inregistreaza nu numar foarte mare de stangaci in randul copiilor dislexici, insa aceasta nu este o problema grava cum este cazul lateralitatii incrucisate, cand nu sunt dominante mana, piciorul, ochiul, urechea de pe aceeasi parte a corpului.

De exemplu sunt dominante: mana dreapta –ochiul stang- piciorul drept –urechea stanga.

– prezinta tulburari  ale orientarii in spatiu :dificultati de orientare,simtul directiei este slab;

– isi pierd de multe ori lucrurile personale sau uita unde le-au lasat;

-nu construiesc jocuri din piese si nu au rabdare sa le caute;

-intampina dificultati in urmarirea directiei fiselor de lucru;

– directiile in spatiu le deosebeste greu, confunda directiile dreapta –stanga, se gandeste mult care este mana stanga si cea dreapta;

-nu se incadreaza in spatiul caietului;

-deseneaza figuri si forme invers.

Orientarea in timp este o alta problema intalnita la  dislexici.

Dezvoltare slaba in organizarea timpului , motiv pentru care intarzie deseori.

De multe ori isi lasa sarcinile neterminate , si le amana la nesfarsit, ceea ce ii face sa intre in situatii conflictuale cu cei din jur.

Prezinta o memorie slaba a textelor.

Poeziile, cantecele sunt invatate foarte greu, iar rolurile atribuite la serbari sunt memorate  foarte greu.

Instructiunile ,datele , numele, sau numerele de telefon sunt retinute greu  insa ceea cea ce ii intereseaza retin cu usurinta.

Confunda foarte des numele asemanatoare sau nu si le amintesc.

Invata greu cuvintele noi si au nevoie de multe repetari pentru a retine cuvintele dintr-o limba straina.

Uita repede ceea ce le este spus , motiv pentru care trebuie sa li se reaminteasca tot timpul.

Formele , figurile le retine dupa multe repetari dar le uita  foarte usor.

Sunt neatenti si nu sunt capabili sa isi concentreze atentia o perioada mai indelungat de timp.

Zgomotele exterioare le distrag foarte usor atentia ,ei fiind capabili sa isi concentreze atentia asupra unui singur lucru pentru o perioada scurta de timp, boseste usor.

Prezinta o tulburare generala a atentiei.

Alte semnele care ar trebui urmarite sunt tulburarile de seriere :

–          probleme de asezare in ordine;

–          ordinea zilelor saptamanii, lunilor anului, ordinea numerelor sunt invatate cu greu;

–          instructiunile primite unele dupa altele sunt greu de urmarit si se incurca daca primeste mai multe instructiuni deodata;

–          probleme de organizare;

–          miscarile complexe sunt greu de executat, intampinand dificultati la invatarea sau imitarea unui sir de miscari;

–          nu pot planifica ordinea activitatilor sale;

–          probleme la povestire, nu respecta ordinea intamplarilor;

–          regulile jocurilor nu le poate urmari si respecta.

Datorita acestor simptome performantele se vor diminua iar efectele se vor vedea si in comportament.

Acestia pot dobandi probleme de integrare sau simptome somatice si neurotice.

Acomodarea cu regimul gradinitelor sau scolilor se face foarte greu, precum si respectarea regulilor  impuse.

Rezultatele acestora  pot fi fluctuante, sunt agitati , obosesc repede, sunt  nerabtatori ,agitati, impulsivi.

Altii devin deosebit de anxiosi, depresivi, retrasi, frustrati.

Isi construiesc o imagine de sine negativa si devin destul de timizi.

In cele mai multe cazuri cadrele didactice se plang de comportamentul acestora.

Pentru un copil care doreste sa invete sa citeasca, sa scrie si sa socoteasca cat mai repede are nevoie de o buna capacitate de observare , de memorare, de atentie, de un vocabular bine dezvoltat , de motivatie si de o buna coordonare a miscarilor fine.

In cazul in care  apare o oarecare intarziere in dezvoltarea celor  mai sus mentionate, chiar daca nu sunt probleme de invatare, progresul scolar va fi afectat.

Aceste simptome se vor evidentia din perioada prescolara .

Cu cat se intervine mai repede prin supunerea copilului  unor sedinte de terapie adecvate cu atat acesta va obtine rezulate mai bune la scoala.

Contactează-ne

Sau ne poți scrie completând formularul alăturat.

Contactează-ne