The mobile design is not yet defined. Check the desktop version!
Existenta unor simptome nu inseamna ca acel copil va fi dislexic,insa existenta unui numar mare de simptome cu o oarecare gravitate ar trebui sa ne indrepte spre gasire solutiilor in atenuarea|rezolvarea acestora.
Intarzierea in dezvoltarea vorbirii,este unul dintre semne care poate fii observat in vorbire:
-Copilul a inceput sa vorbeasca mai tarziu;
-la varsta de 3 ani ,copilul prezinta o intarziere in dezvoltarea limbajului ;
-vocabularul este redus;
-exista probleme de articulare a sunetelor,omite sau inverseaza silabele in unele cuvinte,nu pronunta unele parti ale cuvintelor;
-tulburari de pronuntie a cuvintelor mai lungi sau necunoscute;
-nu intelege si nu utilizeaza cuvinte pe care ar fii trebuit sa le stie la varsta lui;
-cuvintele noi,expresiile nu sunt utilizate in vocabularul activ pentru ca le invata greu ;
-lipsa capacitatii de evidentiere a esentialului, alcatuieste cu greu propozitii;
-intampina dificultati atat in exprimarea sentimentelor, vointei si gandurilor cat si in exprimarea propozitiilor simple, nu poate vorbi coerent despre o anumita tema;
-sare de la o idee la alta in momentul in care vrea sa-si povesteasca trairile , confundandu-se inceputul cu sfarsitul;
-face multe pauze, este nesigur;
-cuvintele asemanatoare le confunda ;
-in timp ce vorbeste intrampina dificultati in gasirea cuvintelor, inlocuieste unele cuvinte cu expresii ca ’’lucrul acela’’ in loc sa foloseasca denumirea exacta a obiectului;
-de multe ori cuvintele uzuale si le aminteste cu greu;
– intampina dificultati in vorbire din punct de vedere gramatical;
– perceptia auditiva si perceptia vorbirii este ingreunata de un ritm alert sau rapid de vorbire;
-memorarea cantecelor sau melodiilor este deficitara din cauza distorsiunii unor cuvinte sau nedeosebirea sunetelor;
-rostirea unor cuvinte fara sens , asemanatoare din punct de vedere sonor unor cuvinte cu sens;
-prezinta o slaba capacitate de analiza a sunetelor: nu aude daca un sunet este prezent sau absent intr-un cuvant, nu este capabil sa-l reprezinte intr-un cuvant;
-cuvintele grele sunt greu de repetat;
– raspunde greu la stimulii verbali adresati lui, deseori indicatiile verbale sunt interpretate gresit;
-nu are rabdare sa asculte o poveste, poate reda foarte putin din continutul intamplarilor din poveste;
-nu se conformeaza usor cu regulile unui joc deoarece nu le intelege.
-prezinta un ritm muzical slab: nu poate reda prin batai de palme ritmul unei melodii, nu este capabil sa desparta in silabe un cuvant.
Predispozitia la dislexie este observabila si in perceptia vizuala:
-prezinta dificultati in distingerea unor fragmente dintr-o imagine , particularitatiile unui obiect sunt greu observabile;
-recunoste sau observa greu persoanele cunoscute pe strada , in multime, o jucarie intr-o multime de jucarii;
-recunoasterea formelor diferite sau a directiilor ii creeaza greutati in fisele de lucru;
-nu reactioneaza la schimbarile expresiei fetei altor persoane deoarece recunoaste greu schimbarile de mimica si diferentele marunte;
-incurca figurile asemanatoare ca forma;
-observa mai greu diferenta dintre doua imagini;
-nu poate realiza constructii din cuburi dupa modele date;
-copierea figurilor este deficitara deoarece nu are o strategie de copiere
-prezinta o dezvoltare slaba a coordonarii ochi-mana: trasarea liniilor este inexacta, urmareste cu greu textul citit cu degetul, desenul dupa model este deosebit de slab,inexact;