Tetacismul paratetacismul. Deltacismul paradeltacismul. Nutacismul paranutacismul.
Tetacismul-paratetacismul; Deltacismul paradeltacismul.
Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
Exercitii de respiratie concomitente cu cele de gimnastica generala, cu accent pe expirul oral.
Exercitii de gimnastica a maxilarelor a limbii ( in fata oglinzii),:
- Se umfla alternativ obrajii prin trecerea aerului dinspre un obraz spre celalalt ,buzele fiind inchise;
- Se retrag ambii obraji spre cavitatea bucala;
- Se executa miscari de sugere;
- Cu maxilarele strans inchise se intind puternic buzele, dezgolindu-se dintii;
- Tuguierea buzelor spre dreapta, stanga; aceeasi miscare cu buzele intinse;
- Varful limbii sprijinit sub buxs superioara (dintii superiori sunt acoperiti de limba) se retrage in gura rapid, producand un plescait.
Educarea auzului fonematic si a sistemului tactil:
- Se diferentiaza sunetul <<i>>de <<d>> si <<n>> (sunete izozonale) si de cele cu care se inlocuiesc, dupa auz, de la diferite distante, din fata si din spate.
- Se face analiza fonetica pana la fonemul <<i>>, care se poate pronunta separat, tinand seama de sonoritatea lui corescta (surd).
- Se face analiza fonetica pentru <<d>>numai pana la silaba.
Procedee speciale folosite in functie de dezvoltarea intelectuala a logopatului:
- Se aseaza limba in spatele incisivilor superiori si se sulfa puternic ,fara voce, asupra unor obiecte usoare asezate pe dosul mainii sau la marginea mesei, in acest ultimo caz gura fiind si ea la marginea mesei.
- Se sufla puternic asupra varfului limbii in silabe ca: <<tu>>, <<ti>>,<<ta>>, evitandu-se asocierea la <<t>> a sunetului <<h>>,
- Se exercita sunetul in silabe deschise si inchise, si se precizeaza pronuntia lui <<t>> in comparatie cu <<p>> in silabe ca<<pa-ta>> etc.
- Daca <<d>>nu apare cu voce, atunci se agita usor cu degetele laringele logopatului, sau se bate usor pe pieptul lui.
- Pentru sonorizarea lui <<d>> se aleg grupuri de foneme sonore: du, dul, dum etc.
Nutacismul –paranutacismul.
Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
- Exercitii de respiratie concomitente cu cele de gimnastica generala, cu accent pe expiratia nazala.
Gimnastica limbii, a maxilarelor:
- Se executa aceleasi miscari si executii ca pentru <<t>> si <<d>>;
- Maxilarele inchise, buzele lipite normal se expira puternic pe nas suflul facandu-se simtit pe maini;
- Suflul care iese pe nas abureste o oglinda rece;
- Limba latita si lipita pe toata arcada superioara este lasata in jos pe planseul bucal; exercitiul se efectueaza cu gura deschisa si inchisa;
- Radacina limbii se ridica catre palat acoperind toata suprafata; gura deschisa, se expira pe nas;
- Acelasi exercitiu cu gura inchisa.
Educarea auzului fonematic si a sistemului tactil:
- Aceleasi exercitii de diferentiere acustica, analiza gonetica (pana la fonem) ca pentru <<i>>,<<d>>.
- Se va diferentia acustic fonemul <<n>> in grupari cu vocale si consoane atragandu-se atentia asupra pronuntiei cu partea dorsala a limbii in gruparile <<nc>>(banca) si <<ng>> (angajat).
- Se simte pe mana aerul iesit pe nas; se simte vibratia pe aripile nasului, pe piept, pe crestetul capului, pe gat.
Procedee speciale folosite in functie de dezvoltarea intelectuala a logopatului:
- Cu limba lata scoasa in afara si <<muscata>> de dinti se emite sunetul <<n>>.
- Limba fiind in acceasi pozitie se recomanda logopatului sa rada.
- In timp ce rosteste <<e>>se ridica varful limbii, aceasta scotandu-se in afara, printre dinti; eventual se recomanda <<muscarea>> limbii pentru a se realize complet ocluziv bucala.
- Se pronunta sunetul <<n>>in silabe inchise cu vocale ”i, I, u” de data aceasta limba fiind aceea care prin miscare produce ocluzoa bucala.
- Se porneste de la “m” prelungit cu maxilarele puternic inchise, in timpul emisiei sunetului buzele se desfac usor cu degetele.