The mobile design is not yet defined. Check the desktop version!

Dezvoltarea psihica a persoanelor cu deficienta de vedere.

Dezvoltarea psihica a deficientului de vedere este relativ normala, daca persoana isi desfasoara viata intr-un mediu favorabil din punct de vedere cultural si afectiv.

Perceptia.

Depinde de forma si gradul deficientei, de varsta sa de dezvoltare  psihica a subiectului.

Ea este fragmentata, cu prezenta unor imagini neclare si frecvent distorsionate. In conditiile cecitatii, uneori si cu resturi de vedere, caracterul sarac, incomplet si eronat al perceptiilor se accentueaza.

In acest context, schemele perceptive nu contribuie, nemijlocit, la declansarea reprezentarilor si la actualizarea imaginilor complexe.

De aici deducem ca randamentul mintal poate fi scazut in anumite cazuri, datorita unei dificile actualizari a imaginii, ceea ce duce la intarzieri in planul gandirii si al achizitiei operatiilor instrumentale.

Exista o serie de masuri bazate pe compensare, care antreneaza, perfectioneaza si dezvolta perceptia vizuala.

Aceste masuri se dovedesc a fi de ajutor, mai ales atunci cand ele se coreleaza cu antrenarea altor modalitati de receptie, cum sunt cele tactil-chinestezice, invocandu-se cat mai des, daca este cazul, experienta optica anterioara a subiectului.

 Reprezentarile.LOGOPEDIE BUCURESTI

Caracterizarea lor se face in functie de:

La deficientul tardiv sau in ambliopie, exista urme ale unor imagini mentale ce sunt stimulate verbal.

Pentru persoanele cu deficit congenital, imaginile mintale sunt legate de componentele auditive. Calitatea si cantitatea reprezentarilor sunt in decalaj fata de cunostintele verbale, ceea ce se observa in recunoasterea dificila a unor obiecte sau fenomene si in capacitatea redusa de actualizare a unor caracteristici definitorii.

La nevazatori, are loc formarea si dezvoltarea unor reprezentari spatiale pe baza explorarii tactil-chinestezice a obiectelor.

Gandirea si limbajul.

Exista un decalaj intre gandire si limbaj, in favoarea limbajului, care se instaleaza datorita dezvoltarii limbajului, a comunicarii si a existentei unui volum redus de imagini.

Acest lucru duce la o stimulare partiala a gandirii, care nu dispune de un suport intuitiv, ajungandu-se la dificultati in folosirea generalizarilor si abstractizarilor.

Este redusa si capacitatea de analiza si sinteza optica, care se accentueaza cand este prezent si un retard mintal, in felul acesta aparand dificultati in insusirea operatiilor instrumentale.

Atat gandirea cat si vorbirea se sprijina pe date senzoriale ale realitatii obiective, date cu ajutorul carora se elaboreaza notiuni, judecati, rationamente.

La nevazatori, lipsa acestor date senzoriale duce la existenta unor decalaje intre latura abstracta si cea concreta a cunoasterii.

Ca urmare, imbogatirea vocabularului la nevazatori se face mai repede, ei folosind unele cuvinte fara a cunoaste de fapt fenomenul sau obiectul desemnat de acestea.

Datorita explorarii tactile si chinestezice a obiectelor, prin intermediul perceptiilor si reprezentariilor tactile, nevazatorii obtin date obiective adecvate realitatii.

Atentia si memoria.

Sunt punctele forte ale nevazatorilor.

Atentia este relativ bine dezvoltata, este favorabila unei bune evolutii a limbajului, deci orienteaza activitatea mintala prin auditie, deosebit de importanta pentru ei.

Nevazatorul, neputand urmari cu precizia pe care o da vederea existenta unui obstacol sau evolutia in spatiu a unui obiect sau fenomen pe care-l percepe auditiv, trebuie sa-si deplaseze permanent atentia, sa o concentreze intr-o directie sau alta, dupa intensitate si semnificatia stimulilor auditivi.

Memoria are calitati superioare, iar prin apelarea mereu la ea nevazatorul sau ambliopul realizeaza un antrenament continuu al acesteia.

Aceste persoane au posibilitatea actualizarii unei mari cantitati de informatii acumulate, putand avea o eficienta mult mai mare in planul memoriei decat vazatorii.

Contactează-ne

Sau ne poți scrie completând formularul alăturat.

Contactează-ne