The mobile design is not yet defined. Check the desktop version!
Manifestarea retardului de limbaj nu permite elaborarea unei programe unitare,riguroase datorita diversitatii acesteia. Se pot anticipa etapele mari in evolutia limbajului.
Exercitiile corespunzatoare vor fi selectate de catre logoped in functie de particularitatiile copilului care se afla in tratament:
– gimnastica aparatului fono-articulator;
– reglarea respiratiei;
– exercitii de dezvoltare a auzului fonematic;
– rostirea sunetelor sub forma de onomatopee (zgomotul claxonului, trenului, taraitul telefonului,vajaitul vantului, zumzitul albinelor);
– repetarea unor serii de silabe;
– exercitii de pronuntie a cuvintelor :mono,bi si polisilabice;
– denumirea unor obiecte sau imagini;
– repetarea unor propozitii scurte intr-o intonatie expresiva;
– formarea de mici propozitii pe baza unor imagini concrete;
– raspunsuri la intrebari;
– povestire libera.
Pe baza inductiei negative se realizeaza corectarea intarzierii de limbaj. Logopedul va pronunta denumirea unor obiecte sau imagini mai intai gresit si apoi correct sau copilul va fi pus sa pronunte gresit.
Tematica pentru scolarii cu retard de limbaj va cuprinde si :
– Imbogatirea, precizarea si activizarea vocabularului
– Exercitii de analiza si sinteza fonetica, de stabilire a locului sunetului in cuvant si al cuvantului in propozitie.
– Folosirea cuvintelor care exprima insusiri sau raporturi dintre obiecte si fenomene: culoare, forma, marime, raporturi cantitative, pozitii in spatiu, pozitie in timp;
– Folosirea deprinderii de a folosi in vorbire cuvintele cu caracter abstract sau generalizator ( animale, fructe, mobila etc.);
– Dezvoltarea capacitatii de a povesti in succesiune logica ceea ce a auzit si a vazut;
– Bogatia si plenitudinea structurii gramaticale a propozitiei;
– Compunerea si expunerea de povestiri orale scurte dupa un sir de illustrate sau tablouri;
– Reproducerea de povestiri cunoscute pe fragmente sau in intregime cu ajutorul intrebarilor;
– Perceperea sonoritatii, muzicalitatii si ritmicitatii vorbirii prin exersarea unor propozitii cu intonatii, intensitati, ritmuri diferite.