Logopedie. Tehnici terapeutice – recuperatorii.
Tulburarile de articulatie raportate la fonemul denaturat,inlocuit sau omis primesc denumiri specifice prin adaugarea sufixului –ism sau a prefixului –para,acestea fiind tulburari de pronuntie(pelticia-in popor) .
Mai jos sunt enumerate tehnici specifice fiecarei tulburari in parte :
Pitacismul –parapitacismul (afectarea fonemului « p »)
1. Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
Exercitii de respiratie concomitente cu gimnastica generala; in mod special se va inspira pe nas, se va expira pe gura cu suflu puternic, scurt cu buzele rotunjite si obrajii umflati.
Exercitii pentru obraji, buze si mandibule:
-se vor umfla simultan ambii obraji prin acumularea aerului, buzele fiind inchise;
-se vor umfla alternativ obrajii prin trecerea aerului din dreapta in stanga;
-se vor executa miscari de sugere;
-se vor <<suge>> obrajii catre interiorul cavitatii bucale
-cu buzele normal inchise (tensiune normala),se va sufla scurt in fata unei foi de hartie, tinuta vertical in fata buzelor; se va sufla un cocolos de vata, de hartie, apoi o bucatica de creta sau praf de creta, asezate pe dosul mainii.
2. Educarea auzului fonematic si simtului tactil:
Se diferentiaza sunetul “p” de cele cu care se confunda articulatoriu( b,m) sau de cele cu care se inlocuiesc (f,v). Pentru diferentiere se va proceda in felul urmator: logopedul va pronunta un cuvant, o propozitie, care contine sunetul <<p>> in cele trei pozitii( initial, mediu, final), logopatul batand din palme(sau radicand mana, sau batand cu un creion in masa etc.) atunci cand aude sunetul <<p>>.
Se analizeaza fonetic cuvinte (extrase din propozitii) pana la sunetul <<p>>, care trebuie sa aiba sonoritatea corecta (surda) si pronuntie cu efort normal al buzelor (nu se vad buzele strans lipite- cu tensiune care-).
Se face simtita pe mana puterea curentului de aer.
- Procedee speciale folosite in functie de dezvoltarea intelectuala a logopatului.
Etapele recuperatorii:
Daca exercitiile de gimnastica de la pct.1 si 2 nu au dat rezultate se continua activitatea cu urmatoarele activitati:
- logopatul este solocitat sa tina intre buze capatul unui creion;
- se ridica de pe masa, cu buzele un creion, o cheie, un dop etc.:
- se fac exercitii de suflare ca umflarea baloanelor, a unor jucarii, se sulfa prin pai, prin fluier etc,
- daca dintii sunt stransi ( nu exista micul spatiu dintre maxilare) se produce deschiderea cu ajutorul unei spatule subtiri, in timp ce buzele raman apasate una peste alta.
Betacismul –parabetacismul (afectarea sunetului “b”)
- Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare :
- Se desfasoara aceleasi exercitii ca si la pitacism
- Educarea auzului fonematic si a simtului tactil:
- Se folosesc aceleasi exercitii ca si la pitacism adaugandu-se: se fac diferentieri intre forta cu care iese aerul la <<p>> si la <<b>>; la <<p>> este mai puternic decat la <<b>>; aerul se simte pe dosul mainii.
- Procedee speciale folosite in functie de dezvoltarea intelectuala a logopatului:
- Se fac diferentieri intre presiunea buzelor la ”p “ si la <<b>>; la <<p>> presiunea este mai mare. La <<b>> cartonasul se ridica usor intre buze.
- Se arata logopatului diferenta de presiune a buzelor prin apasarea mai puternica sau mai slaba pe muschii obrajilor, a mainii , a bratului.
- Se face simtita vibratia laringelui cu mana logopatului aplicata pe gatul si maxilarele logopatului si pe ale sale proprii. Acelasi rezultat il are si simtirea vibratiei prin intermediul unui balon, a unei linii puse pe barbiile logopedului si a logopatului.
- Analiza fonetica ajunge numai pana la silaba.
Mutacismul –paramutacismul (afectarea sunetului “m”)
- Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
- Exercitii de respiratie concomitente cu gimnastica generala, in special inspiratie, expiratie pe nas .
- Exercitii de gimnastica a obrajilor, buzelor si maxilarelor ca si la pitacism.
- Educarea auzului fonematic si a simtului tactil:
- Exercitii de diferentiere acustica a sunetului <<m>> de cele izozonale(p,b) si de analiza fonetica a cuvintelor, propozitiilor:
- Se pipaie vibratiile pe laringe, aripile nasului, buze obraji, crestetul capului, piept sau vibratiile transmise unei hartii(carton) tinuta intre buze.
- O foaie de hartie sau carton se <<plimba>> usor intre buzele inchise.
- Procedee speciale folosite in functie de dezvoltarea intelectuala a logopatului:
- Daca “m” nu este emis in mod natural dupa exercitiile de mai sus, atunci logopatul este solicitat sa-l emit ape <<a>> sau pe <<u>>iar logopedul ii inchide treptat gura si apasa buzele usor una pe alta.
- Se inchid buzele ca pentru <<b>> si se rosteste prelungit <<m>>, logopedul tinand mana logopatului pe gatul sau pentru a-i fi simtita vibratia laringiana.
- Se explica si se arata pe un tablou cu sectiunea sagitala a pozitiei organelor fonetoare in timpul articularii lui <<m>>si se cere logopatului sa tina limba pe planseul bucal.
Fitacismul- parafitacismul (afectarea sunetului « f »)
Vitacismul-paravitacismul (afectarea fonemului « v »)
1. Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
Exercitii de respiratie concomitente cu gimnastica generala; inspir pe nas, pe gura, expir pe gura.
Exercitii de gimnastica a buzelor, maxilarelor, obrajilor , indicate la pitacism si :
- Suflatul in morisca, trompeta, in fluier, asupra penelor( care vor fi sustinute un aer cat mai multa vreme), suflatul in gaura unei chei, bilelor intr-un jgheab;
- Umflarea simultana a obrajilor si scoaterea aerului printre buzele usor deschise sau|si prin deschiderea formata de buza inferioara asezata sub incisivii superiori (pozitia normala a articularii lui “f”si “v”).
3. Procedee speciale folosite in functie de dezvoltarea intelectuala a logopatului:
- Se provoaca mimica pentru ras se se sufla puternic aerul printre buzele intredeschise la inceput ,apoi printre buza inferioara sub incisivii superiori.
- Daca buza inferioara nu se ridica usor in sus ,se executa miscarea de ridicare a ei cu degetul aratator al logopatului.
- Se aseaza cu degetul aratator buza inferioara sub incisivii superiorise se sulfa.
- Se introduce o spatula subtire intre buza inferioara si dintii superiori, daca inchiderea lor este prea puternica.
- Se pipaie laringele,barbia, obrajii,crestetul capului pentru a simti vibratiile la emiterea lui <<v>> si se imita sunetul laringian.
- Se porneste de ka <<bb>>(b prelungit) si se formeaza un <<v>>bilabial, dupa care se trece la pozitia corecta a buzei inferioare.
- Unii autori sunt de parere ca dislalia este cauzata nu numai de modificari anatomice alea aparatului articulator ci si de multiplele tulburari ale muschilor care participa in articulatie si de existenta unor modele defectuos formate.