Sigmatismul-parasigmatismul.
Dezvoltarea motricitatii aparatului de articulare:
- Exercitii de respiratie concomitente cu cele de gimnastica generala: special: inspir scurt, retinere cu durata din ce in ce mai lunga, expir cu durata din ce in ce mai lunga, cu buzele si maxilarele intredeschise.
- Exercitii pentru maxilare (toate exercitiile se executa in fata oglinzii):
- Coborarea si ridicarea maxilarelor ,limba fiind pe planseul bucal;
- Miscarea inainte si inapoi a maxilarului, limba fiind pe planseul bucal;
- Miscarea la dreapta si la stanga a maxilarului, limba fiind pe planseul bucal;
- Exercitii pentru buze:
- Ridicarea alternative a comisurilor buzelor (dreapta, stanga);
- Ridicarea si revenirea comcomitenta si comisurilor buzelor;
- Tuguierea si intinderea buzelor.
Exercitii pentru limba:
- Scoaterea in afara a limbii lopate, retragerea ei pe planseul bucal;
- Scoaterea in afara a limbii sageata, retragerea ei pe planseul bucal;
- Scoaterea in afara a limbii lopate, sageata, la dreapta si la stanga, in sus si in jos;
- Limba lopata intre dinti, expiratie prelungita pe gura;
- Limba lopata, pe alveolele inferioare, maxilarele usor deschise, suflu puternic in expiratie pe gura.
Educarea auzului fonematic si a sistemului tactil:
- Diferentierea sunetelor siflante, sibilante, si africate,in silabe, cuvinte si propozitii,exercitiile executandu-se cu participarea vederii si fara participarea ei, de la diferite distante de urechea logopatului:
- Se diferentiaza sunetul defect de sunetele cu care este inlocuit, logopatul semnaland cu o miscare indicate (bataia din palme, bataia cu un creionin masa etc.) prezenta sunetului siflante(in cuvinte si propozitii);
- Se diferentiaza siflantele , sibilantele si africatele intre ele, luandu-se pe rand, fiecare sunet; s-z de toate celelalte, s de toate celelalte, j de toate celelalte, z de toate celelalte in cuvinte si propozitii;
- Se diferentiaza pe rand sunetele in cuvinte ca: zar-sar, sare-zare,sale-jale etc.;
- La scolari se face analiza fonetica a cuvantului care contine sunetul de corectare, apoi sinteza lui;